ArmA 2 i podkręcanie

Problemy i porady nt dobrej i słabej wydajności PC, zawieszaniem się gry itp.

Moderator: Inkwizytor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
vynaratorski
Posty: 178
Rejestracja: 27 września 2009, 15:22
ID Steam:
ID gracza: 1
Kontakt:

ArmA 2 i podkręcanie

Post autor: vynaratorski »

Witam! Dzisiaj zrobiłem parę testów i podzielę się wynikami :)

Platforma testowa:
MOBO: Gigabyte ML52-S
CPU: AMD Athlon x2 250 @ 3,0 GHz
GPU: Gigabyte GeForce 9800GT + zalman
RAM: 4 x 1024MB Kingston DDRII
HDD: HD161HJ 7200 rpm
OS: 7 Ultimate 64-bit
Gra oczywiście z najnowszym patchem.

Na pierwszy ogień poszło podkręcanie grafiki.

=============================================
Athlon x2 250 @ 3,0GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
Draw Distance 3000, Brak AA, Filtrowanie Anizo Normalne, Tekstury Normalne, Teren Normalny, Objekty Normalne, Cienie Wyłączone, Post Processing B.Wysoki = 41 FPS
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,0GHz | GeForce 9800GT @ 700/1000MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 39 FPS
=============================================

Jak widać podkręcając kartę graficzną możemy sobie pozwolić na troszkę wyższe detale bez dużej różnicy w fpsach.

=============================================
Benchmark 1 test 2
DD 3000, AA Norm, FA Norm, TEX Norm, TER Nis, OBJ Nis, CIEN Wył, PP Wył = 36 FPS
=============================================

Po włączeniu AA niestety wydajność drastycznie spada, nawet jeśli zmniejszymy inne detale i kręcenie karty wcale nie pomaga. Ok, to może podkręcimy procesor?

=============================================
Athlon x2 250 @ 3,30GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 45 FPS
=============================================

No, to już jest różnica, widać, że podkręcanie procesora daje dużo więcej niż podkręcanie karty.

=============================================
Athlon x2 250 @ 3,55GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 56 FPS
=============================================

Po znacznym OC procka gra zaczęła działaś płynnie przy włączonych cieniach i PP. To teraz podkręćmy i procka, i kartę.

=============================================
Athlon x2 250 @ 3,55GHz | GeForce 9800GT @ 800/1000MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Wys, CIEN Wys, PP B.Wys = 54 FPS
=============================================

Po podkręceniu zarówno procesora jak i karty graficznej możemy sobie podciągnąć detale jeszcze trochę wyżej (cienie wysokie, obiekty wysokie) i niewiele klatek mniej. Niestety na słabych kartach graficznych nie ma sensu włączać AA (co już pewnie większość z was odkryła).

Podsumowanie:
Zdecydowanie opłaca się podkręcanie procesora.
OC karty graficznej niewiele zmienia.
Różnica między Vsync off/on wynosi 1 FPS na korzyść OFF (więc 30% więcej fps przy OFF to dla mnie mit).
Różnica między PhysX off/on wynosi 0 FPS.
Im większy draw distance, tym większy spadek przy wysokim filtrowaniu anizotropowym.

Największy wpływ na wydajność mają (w kolejności):
0. Draw distance - największa różnica, zalecam utrzymywać w granicach 3000 przy procesorach zbliżonych do mojego.
1. Anty-Aliasing
2. Cienie
3. Tekstury
4. Post processing
5. Filtrowanie anizotropowe
6. Jakość obiektów
7. Filtrowanie anizotropowe
8. Jakość terenu

Mam nadzieję, że komuś się przyda ;)

Pozdrawiam!
Obrazek
Awatar użytkownika
Maćko
Posty: 653
Rejestracja: 10 grudnia 2007, 15:08
ID Steam:
ID gracza: 1
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: ARMA 2 i podkręcanie

Post autor: Maćko »

Wiadome jest od dawna że ArmA 2 o wiele bardziej lubi mocne procesory niż mocne grafiki. Gdybyś go podkręcił do 4GHz (co jak najbardziej jest osiągalne na tych procesorach, ale musiałbyś się zaopatrzyć w dobre chłodzenie, bo na boxie może być z tym problem) to uzyskał byś ponad 60FPS a to już jest pełna płynność.

No i odległość rysowania czy tam widzenia jak kto chce to nazwać nie dotyczy grafiki a procesora (w 85%).

BTW:
5. Filtrowanie anizotropowe
6. Jakość obiektów
7. Filtrowanie anizotropowe
Zrób jeszcze testy na benchamrku 2, można powiedzieć że on obciąża tylko procesor. Zrób tam testy bez O/C i z O/C tam płynność będzie dużo mniejsza.
Obrazek
Obrazek

-------------
MOBO: MSI H110M PRO-D | CPU: Core i3 [email protected] | RAM: 8GB DDR4 2400@2133 MHz CL14 Goodram Play |
GPU: Asus GTX 760 DirectCU II 2GB GDDR5 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Samsung HD502HJ 500GB |
PSU: Corsair VS450 | Case: SilentiumPC Brutus S20 | FAN: SilentiumPC Mistral 120 mm
ODPOWIEDZ

Wróć do „Wydajność i zawieszanie się”