
Platforma testowa:
MOBO: Gigabyte ML52-S
CPU: AMD Athlon x2 250 @ 3,0 GHz
GPU: Gigabyte GeForce 9800GT + zalman
RAM: 4 x 1024MB Kingston DDRII
HDD: HD161HJ 7200 rpm
OS: 7 Ultimate 64-bit
Gra oczywiście z najnowszym patchem.
Na pierwszy ogień poszło podkręcanie grafiki.
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,0GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
Draw Distance 3000, Brak AA, Filtrowanie Anizo Normalne, Tekstury Normalne, Teren Normalny, Objekty Normalne, Cienie Wyłączone, Post Processing B.Wysoki = 41 FPS
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,0GHz | GeForce 9800GT @ 700/1000MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 39 FPS
=============================================
Jak widać podkręcając kartę graficzną możemy sobie pozwolić na troszkę wyższe detale bez dużej różnicy w fpsach.
=============================================
Benchmark 1 test 2
DD 3000, AA Norm, FA Norm, TEX Norm, TER Nis, OBJ Nis, CIEN Wył, PP Wył = 36 FPS
=============================================
Po włączeniu AA niestety wydajność drastycznie spada, nawet jeśli zmniejszymy inne detale i kręcenie karty wcale nie pomaga. Ok, to może podkręcimy procesor?
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,30GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 45 FPS
=============================================
No, to już jest różnica, widać, że podkręcanie procesora daje dużo więcej niż podkręcanie karty.
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,55GHz | GeForce 9800GT @ 450/700MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Norm, CIEN Norm, PP B.Wys = 56 FPS
=============================================
Po znacznym OC procka gra zaczęła działaś płynnie przy włączonych cieniach i PP. To teraz podkręćmy i procka, i kartę.
=============================================
Athlon x2 250 @ 3,55GHz | GeForce 9800GT @ 800/1000MHz
Benchmark 1
DD 3000, AA Wył, FA Norm, TEX Norm, TER Norm, OBJ Wys, CIEN Wys, PP B.Wys = 54 FPS
=============================================
Po podkręceniu zarówno procesora jak i karty graficznej możemy sobie podciągnąć detale jeszcze trochę wyżej (cienie wysokie, obiekty wysokie) i niewiele klatek mniej. Niestety na słabych kartach graficznych nie ma sensu włączać AA (co już pewnie większość z was odkryła).
Podsumowanie:
Zdecydowanie opłaca się podkręcanie procesora.
OC karty graficznej niewiele zmienia.
Różnica między Vsync off/on wynosi 1 FPS na korzyść OFF (więc 30% więcej fps przy OFF to dla mnie mit).
Różnica między PhysX off/on wynosi 0 FPS.
Im większy draw distance, tym większy spadek przy wysokim filtrowaniu anizotropowym.
Największy wpływ na wydajność mają (w kolejności):
0. Draw distance - największa różnica, zalecam utrzymywać w granicach 3000 przy procesorach zbliżonych do mojego.
1. Anty-Aliasing
2. Cienie
3. Tekstury
4. Post processing
5. Filtrowanie anizotropowe
6. Jakość obiektów
7. Filtrowanie anizotropowe
8. Jakość terenu
Mam nadzieję, że komuś się przyda

Pozdrawiam!