Tak sobie czytam Wasze wypowiedzi, z niektórymi się zgadzam, z niektórymi nie bardzo...
Zaczynając od początku: A2 w wersji niemieckiej, patch 1.01, Vista64, 9800GX2, 4GB, Q6600@3,3GHz, 1680x1050.
Pierwsze wrażenie - musi być pozytywne, zwłaszcza dla kogoś, kto na tytuł czekał.
Po przyjrzeniu się nie jest tak różowo.
Cieszy obsługa wielu CPU, bo to mocno ułatwi stawianie serwerów i umożliwi grę klientom ze słabszymi maszynami, odciążając ich CPU od żmudnego liczenia zachowania się AI. Wydajnościowo jest to więc znaczący skok w porównaniu do A1, przy której trzeba było wyciągać CPU strasznie zegarami w górę, żeby utrzymać przyzwoitą wartość FPS serwera.
W kwestii grafiki jest już mniej wesoło. Piszę z pozycji posiadacza karty z procesorami NVidii pracującymi w SLI. Pierwsza sprawa - producent/wydawca nie postarał się, żeby w momencie premiery były dedykowane dla gry profile w sterownikach (ciekawostka - dla OFP2 już profil jest...). Efekt jest taki, że na defaultowych ustawieniach SLI nie odpala, i gra chodzi na jednej karcie. Sytuację ratuje opcja "-winxp", ale znacząco wydajności nie poprawia. Dopiero użycie profilu od innej gry pomaga. W przypadku A2 optymalnie (opinie z netu) wyszło, że pasuje profil od F.E.A.R. W moim przypadku zadziałało. Na takich samych ustawieniach przyrost klatek nie jest może aż tak rewolucyjny, jak to opisują inni (dwukrotny), ale jednak się czuje poprawienie płynności, zwłaszcza w terenie zabudowanym, gdzie są największe problemy. Tereny zalesione przy takiej konfiguracji to już bajka, stałe 40FPS i powyżej to płynna gra.
Sam wygląd gry - wg mnie twórcy przedobrzyli. Efekt "nawoskowanej i polerowanej" powierzchni na pojazdach i latadłach to jakieś nieporozumienie, a na elewacjach budynków - porażka. Zwykłe marnotrawienie mocy GPU i bezmyślne ciągnięcie wymagań podsystemu graficznego w górę. Mam dużą nadzieję, że kolejne patche to poprawią.
W stosunku do A1 widać poprawę w zachowaniu AI. Wyraźną poprawę. Zarówno w trakcie walki, jak i np. podczas zwykłego przemieszczania się pojazdami. Nie jest to rewolucja, ale pokaźny krok w ewolucji na pewno.
Konfiguracja całości kuleje mocno. Budynki "stare", te "podrasowane" pochodzące z A1 mają dużo wyższy współczynnik odporności na zniszczenie niż obiekty nowe. Na hangar na lotnisku trzeba zużyć kilkukrotnie więcej rakiet niż na wysoki betonowy silos (w tym przypadku kilka).
Lądowanie śmigłem z automatycznie wysuwanym podwoziem (Kamov, Mi24) na wysokich budynkach - np. na silosach - kończy się siadaniem "na brzuchu", podwozie się nie otwiera. Dziwacznie/komicznie wygląda sytuacja, gdy wspomniany silos zniszczymy (a w zasadzie oba i budynek między nimi). Lewitujące w powietrzu pomosty i taśmociągi to niezła magia jest

Obciachu dopełniają piękne polerowane stalowe drzwi do windy w budynku hotelu - odbija się w nich nie wnętrze pomieszczenia, a jakiś polno-lesisty krajobraz...
W dziale "niedoróbki" uwagę zwracają też nieotwieralne wrota/rampy na latadłach transportowych (Osprey, Mi8, Hercules). O "active cargo" nie wspomnę... I nie jest to ograniczenie silnika gry, bo już w filmach z VBS2 widać gościa tańcującego po otwartej rampie nisko lecącego C130. Widać BIS czeka na pracę community, albo wzięli kasę za taką funkcjonalność już od kogoś innego...
Dźwięki - następny temat do krytyki. ArmA nigdy nie rozpieszczała luksusami w tym względzie, sytuację ratowała społeczność. Tu będzie chyba podobnie. Dźwięki na zewnątrz amerykańskich śmigłowców to zupełna porażka. Jest jeszcze weselej: lecąc nisko np. Mi24 swój silnik słyszymy w kabinie dość przytłumiony, ale ptaszka będącego na zewnątrz - jakby nam siedział w hełmie i darł się prosto do ucha.
Powiem też szczerze - spodziewałem się większej ilości "otwartych" obiektów. Pod tym względem A2 to chyba się cofa w stosunku do A1. Naturalną propozycją takiego "otwartego" budynku byłby hotel, z możliwością wejścia do środka także od góry i np. z daszku nad częścią recepcyjną (przez okno). Same okna - niezniszczalne szyby... Tak naprawdę to w tej chwili nie ma gdzie potrenować CQB... W podstawce A1 tego problemu nie było... Będąc przy temacie CQB - wykorzystanie desantu "linowego" ze śmigła powinno być już standardem, w dziale "życzenia" byłoby także użycie lin na budynkach...
I jeszcze jeden problem - "pamięciożerność". 4GB z wyłączonym plikiem wymiany to jednak mało. Podejrzewam coś w rodzaju problemu z początkami A1, kiedy w trakcie gry wykorzystanie pamięci narastało z czasem. U mnie kończy się to sytuacją, że system po jakimś czasie wywala mnie do pulpitu i woła o zamknięcie aplikacji z powodu braku pamięci. Włączenie pliku wymiany powoduje jego powolne narastanie w trakcie gry, ale jest to jednak widoczne, podejrzewam że po kilku godzinach gry może być to całkiem spora wielkość. Wyjście z gry przywraca początkową wielkość tego pliku.
Generalnie jestem na "tak", ale z dużymi uwagami. Niemcy znów dostali "betę"

. I to wczesną.
Gdyby pojawił się patch do A1 wprowadzający obsługę wielu CPU, to pewnie na A2 bym się nie zdecydował. Użycie addonów robionych przez community spokojnie by wystarczyło (zarówno w zakresie różnorodności obiektów jak i zachowania się AI).