Wydajnosc YHYHY
Moderator: Inkwizytor
- [PR] Slavko
- Posty: 91
- Rejestracja: 17 stycznia 2007, 10:57
- ID Steam:
- Numer GG: 157910
Re: Wydajnosc YHYHY
Dla wszystkich posiadaczy kart ATI, sciagnijcie i zainstalujcie najnowsze Omegi (oparte na Cat7.1), na Radku 1950Pro spory wzrost wydajnosci...teraz sie gra naprawde komfortowo z bardzo wysokimi ustawieniami. Sa problemy z kartą 1950XT (Przynajmniej Hunter takie miał) okazało sie że w pliku .inf niema wpisu tej karty, ale z innymi nie powinno byc problemu. A jezeli nawet jakiejs karty nie znajdzie, mozna zainstalowac jako np.1950Series. Tak czy inaczej, sterowniki aktualnie najlepsze jakie moga byc do ATI ----> ArmA.
Powered by ULi

Re: Wydajnosc YHYHY
Optymalizacja kodu gry w wersji 1.02 jest delikatnie mówiąc przeciętna, ale to nie znaczy, że nie da się płynnie pograć.
Opcją, która obok efektów postprocessing i wygładzania krawędzi najbardziej obniża liczbę fps są 'cienie', a właściwie cieniowanie (prawdopodobnie błąd w tłumaczeniu). Zmiana poziomu cieniowania obiektów (opcja 'cienie' po lewej stronie w menu) na 'b. nisko' powoduje duży wzrost liczby fps - od kilkunastu w lesie, do dwudziestu kilku na otwartej przestrzeni. Niestety obniżenie tej opcji jedynie do poziomu 'nisko' daje tylko niewielki wzrost fps. Opcje 'nisko' i 'normalnie' oraz 'wysoko' i 'b. wysoko' wyglądają identycznie, ilość fps i efekt wizualny pomiędzy 'nisko' i 'b. wysoko' też niewiele się różni. (Nie znam się na grafice ale wydaje mi się, że może chodzić o obsługę pixel shader - przy 'nisko' i 'wysoko' ps 2.0, przy 'normalnie' i 'b. wysoko' ps 3.0 [?]). W każdym razie wygląda na to, że twórcy przewidzieli tylko trzy opcje cieniowania: najniższa, przy której gra chodzi całkiem znośnie, średnią i wysoką, przy których mocno zwalnia). Przy najprostszym cieniowaniu wszystkie graficzne 'fajerwerki' oczywiście zostają mocno okrojone, widać to szczególnie przy koronach drzew, krzakach i na mundurach, ale da się wytrzymać. Po zmianie cieniowania na najniższe zniknął też efekt "zamazywania się" i "znikania" tekstur, nawet przy ustawieniu jakości tekstur na najwyższą.
Zmiana opcji 'teren' i 'detale obiektów' przy najniższym cieniowaniu praktycznie nie ma wpływu na obraz (jedyną różnicą, którą zauważyłem po zmianie obu opcji z najniższych na najwyższe było pojawienie się paru krzaczków na otwartej przestrzeni tuż przy linii horyzontu i niewielkie obniżenie fps spowodowane pewnie dodaniem kilku kolejnych krawędzi do wygładzenia), przy lepszym cieniowaniu widać pewne zmiany na drzewach i trawie.
Kolejną opcją którą możemy się "pobawić" są oczywiście tekstury, moim zdaniem rozsądnym rozwiązaniem jest ustawienie ich na 'normalne'. 'Niskie' wyglądają wyraźnie gorzej, za to 'wysokie' niewiele lepiej, przy wysokiej jakości tekstur czasami gra musiała je "doczytać" (nie wiem czy to wina wolnego RAMu czy małej ilości pamięci na karcie graficznej)
Filtrowanie anizotropowe - całkowite wyłączenie oczywiście poprawia płynność gry, ale jednocześnie bardzo pogarsza jakość obrazu. Ustawienie "anizo" na 'niskie' mija się z celem - największy spadek fps powoduje samo włączenie go, zmiana jakości filtrowania z 'niskiego' na 'wysoki' zabiera jedynie kilka kolejnych fps, jednak efekt "ostrych tekstur" jest tego wart. Opcji 'b. wysoko' nie polecam, różnica jest widoczna tylko przy bardzo oddalonych teksturach, a ilość fps spada o kolejnych 5-6.
'Cienie' (opcja po prawej stronie w menu) 'najniższe' i 'normalne' różnią się szczegółowością, 'najwyższe' są dodatkowo wygładzone na krawędziach i 'głębsze' (przy niskich ustawieniach cieniowania te efekty są o wiele słabiej widoczne, więc spokojnie można ustawić 'cienie' na najniższą opcję bez obaw o spadek jakości obrazu) Można je też oczywiście całkowicie wyłączyć ale gra wygląda wtedy dużo gorzej.
'Antialiasing' czyli wygładzanie krawędzi - kwestia gustu, jeśli komuś nie przeszkadzają "schodki" przy krawędziach, może AA całkowicie wyłączyć, AA zabiera oczywiście sporo fps zwłaszcza w lasach i miejscach, w których rośnie wysoka trawa.
Krew - znowu kwestia gustu (krew nie ma żadnego wpływu na płynność gry). Brak porządnych 'hitboxów' powoduje czasami groteskowe efekty przy wysokim poziomie krwawienia np. postać zostaje postrzelona w dłoń, a cała ręka od ramienia aż po czubki palców jest zakrwawiona, po kilu strzałach taki wojak wygląda jak bohater któregoś z japońskich filmów 'gore'. Moim zdaniem krew ustawiona na 'nisko' wygląda trochę bardziej realistycznie.
Na przeciętnym sprzęcie: Athlon 3000+ S939, Asus A8R-MVP, Sapphire Radeon x800 gto 256 MB (podkreconej), 2 GB DDR (wolnego, bo tylko 333 MHz, w dodatku w czterech kosciach...) w rozdzielczości 1024x768, przy standardowej widoczności i wszystkie efektach graficznych ustawionych na najniższe, z wyjątkiem tekstur - normalnie, anizo - wysoko i AA - nisko gra wygląda całkiem nieźle i co najważniejsze chodzi płynnie, bez "połykania" i doczytywania tekstur. Jeśli znajdę trochę czasu dodam screany z porównaniem ustawień poszczególnych efektów. Póki co, zachęcam do samodzielnej zabawy xD.
Opcją, która obok efektów postprocessing i wygładzania krawędzi najbardziej obniża liczbę fps są 'cienie', a właściwie cieniowanie (prawdopodobnie błąd w tłumaczeniu). Zmiana poziomu cieniowania obiektów (opcja 'cienie' po lewej stronie w menu) na 'b. nisko' powoduje duży wzrost liczby fps - od kilkunastu w lesie, do dwudziestu kilku na otwartej przestrzeni. Niestety obniżenie tej opcji jedynie do poziomu 'nisko' daje tylko niewielki wzrost fps. Opcje 'nisko' i 'normalnie' oraz 'wysoko' i 'b. wysoko' wyglądają identycznie, ilość fps i efekt wizualny pomiędzy 'nisko' i 'b. wysoko' też niewiele się różni. (Nie znam się na grafice ale wydaje mi się, że może chodzić o obsługę pixel shader - przy 'nisko' i 'wysoko' ps 2.0, przy 'normalnie' i 'b. wysoko' ps 3.0 [?]). W każdym razie wygląda na to, że twórcy przewidzieli tylko trzy opcje cieniowania: najniższa, przy której gra chodzi całkiem znośnie, średnią i wysoką, przy których mocno zwalnia). Przy najprostszym cieniowaniu wszystkie graficzne 'fajerwerki' oczywiście zostają mocno okrojone, widać to szczególnie przy koronach drzew, krzakach i na mundurach, ale da się wytrzymać. Po zmianie cieniowania na najniższe zniknął też efekt "zamazywania się" i "znikania" tekstur, nawet przy ustawieniu jakości tekstur na najwyższą.
Zmiana opcji 'teren' i 'detale obiektów' przy najniższym cieniowaniu praktycznie nie ma wpływu na obraz (jedyną różnicą, którą zauważyłem po zmianie obu opcji z najniższych na najwyższe było pojawienie się paru krzaczków na otwartej przestrzeni tuż przy linii horyzontu i niewielkie obniżenie fps spowodowane pewnie dodaniem kilku kolejnych krawędzi do wygładzenia), przy lepszym cieniowaniu widać pewne zmiany na drzewach i trawie.
Kolejną opcją którą możemy się "pobawić" są oczywiście tekstury, moim zdaniem rozsądnym rozwiązaniem jest ustawienie ich na 'normalne'. 'Niskie' wyglądają wyraźnie gorzej, za to 'wysokie' niewiele lepiej, przy wysokiej jakości tekstur czasami gra musiała je "doczytać" (nie wiem czy to wina wolnego RAMu czy małej ilości pamięci na karcie graficznej)
Filtrowanie anizotropowe - całkowite wyłączenie oczywiście poprawia płynność gry, ale jednocześnie bardzo pogarsza jakość obrazu. Ustawienie "anizo" na 'niskie' mija się z celem - największy spadek fps powoduje samo włączenie go, zmiana jakości filtrowania z 'niskiego' na 'wysoki' zabiera jedynie kilka kolejnych fps, jednak efekt "ostrych tekstur" jest tego wart. Opcji 'b. wysoko' nie polecam, różnica jest widoczna tylko przy bardzo oddalonych teksturach, a ilość fps spada o kolejnych 5-6.
'Cienie' (opcja po prawej stronie w menu) 'najniższe' i 'normalne' różnią się szczegółowością, 'najwyższe' są dodatkowo wygładzone na krawędziach i 'głębsze' (przy niskich ustawieniach cieniowania te efekty są o wiele słabiej widoczne, więc spokojnie można ustawić 'cienie' na najniższą opcję bez obaw o spadek jakości obrazu) Można je też oczywiście całkowicie wyłączyć ale gra wygląda wtedy dużo gorzej.
'Antialiasing' czyli wygładzanie krawędzi - kwestia gustu, jeśli komuś nie przeszkadzają "schodki" przy krawędziach, może AA całkowicie wyłączyć, AA zabiera oczywiście sporo fps zwłaszcza w lasach i miejscach, w których rośnie wysoka trawa.
Krew - znowu kwestia gustu (krew nie ma żadnego wpływu na płynność gry). Brak porządnych 'hitboxów' powoduje czasami groteskowe efekty przy wysokim poziomie krwawienia np. postać zostaje postrzelona w dłoń, a cała ręka od ramienia aż po czubki palców jest zakrwawiona, po kilu strzałach taki wojak wygląda jak bohater któregoś z japońskich filmów 'gore'. Moim zdaniem krew ustawiona na 'nisko' wygląda trochę bardziej realistycznie.
Na przeciętnym sprzęcie: Athlon 3000+ S939, Asus A8R-MVP, Sapphire Radeon x800 gto 256 MB (podkreconej), 2 GB DDR (wolnego, bo tylko 333 MHz, w dodatku w czterech kosciach...) w rozdzielczości 1024x768, przy standardowej widoczności i wszystkie efektach graficznych ustawionych na najniższe, z wyjątkiem tekstur - normalnie, anizo - wysoko i AA - nisko gra wygląda całkiem nieźle i co najważniejsze chodzi płynnie, bez "połykania" i doczytywania tekstur. Jeśli znajdę trochę czasu dodam screany z porównaniem ustawień poszczególnych efektów. Póki co, zachęcam do samodzielnej zabawy xD.